Zarządzanie zespołem w kryzysie

Zarządzanie w kryzysie

Zarządzanie w czasie kryzysu wymaga od lidera zespołu przede wszystkim szybkiego podejmowania decyzji. Szybkie decyzje i umiejętność rozwiązywania konfliktów to podstawowe kompetencje menedżera. Tym razem miałem przyjemność szkolić liderów regionalnych projektu Google Internetowe Rewolucje. Podczas szkolenia wykorzystałem grę szkoleniową „Skandal” z GraSzkoleniowa.pl. Podczas gry uczestnicy zamieniają się w pracowników banku, których zadaniem jest odnalezienie osoby, która ukradła pieniądze z konta klienta. Mają na to zaledwie 60 minut. W czasie gry uczestnicy doznają zagadnień przede wszystkim związanych z:

  • podejmowaniem decyzji
  • organizacją czasu pracy
  • rolami zespołowymi
  • wspólpracą w zespole
  • zarządzaniem w kryzysowej sytuacji
  • motywacją

Gra Skandal - recenzja

Gra świetnie zaangażowała uczestników. Wszyscy od pierwszej minuty aktywnie wzięli w niej udział. Instrukcja jest bardzo czytelna i zrozumiała dla uczestników. Jeden z uczestników naturalnie przejął funkcje lidera. Uczestnicy w bardzo szybkim tempie zażądali kolejnych wskazówek. Mimo, że dostawali je z pewnym opóźnieniem na stole zapanował bałagan i część z informacji nie była nawet przeczytana. Uczestnicy bardzo skupili się na danych dotyczących operacji na kontach – cyfry, mniej na opisach poszczególnych pracowników. Analiza tabel i danych trwała 30 minut. Mimo, że uczestnicy nie wykorzystali wszystkich podpowiedzi, zaryzykowali i mimo braku jednogłośności postanowili wskazać podejrzanego.

Wskazanie było słuszne lecz siła tej gry polega na tym, że to trener decyduje czy wskazanie jest prawidłowe. Tym razem postanowiłem wykorzystać grę aby doprowadzić do symulacji kryzysu. Odrzuciłem wskazaną osobę a pozostały czas gry skróciłem o połowę. Uczestnicy natychmiast nie korzystając z dostępnych danych wytypowali kolejnego sprawcę. Po raz kolejny nie zdecydowałem się na zakończenie gry i skróciłem pozostały czas o połowę. W zespole doszło do konfliktu. Wzajemne oskarżenia, ogólny chaos, podniesione głosy i poczucie porażki. Jak to my, najlepsi z najlepszych nie daliśmy rady?

Wnioski

Zdecydowałem, że ponieważ mam jeszcze sporo czasu, dam im szansę dogrywki. Jednak najpierw zapytałem czego brakło im w pracy. Wnioski, które się pojawiły dotyczyły:

  • braku organizacji pracy
  • niedokładnego przeczytania instrukcji gry
  • braku podziału na role
  • braku check listy
  • nie kontrolowania czasu
  • nie skorzystania z wszystkich podpowiedzi
  • braku planu
  • zbyt szybko podjętych decyzji
W związku z tym poprosiłem uczestników aby w ciągu następnych 15 minut zmienili sposób swojej pracy i wdrożyli wnioski, które wyciągnęli. Nie zdziwiłem się gdy po zaledwie 5 minutach, zorganizowaniu pracy, sprawdzeniu wszystkich danych, podziale ról rozwiązali zagadkę.
W czasie omówienia uczestnicy odkryli, że aby wygrać w tej grze należy najpierw przegrać, przeanalizować swoje działania, wprowadzić korekty i skorzystać z drugiej szansy. 
Wnioski z gry świetnie uzupełniły dalszą część szkolenia związaną z rozwiązywaniem konfliktu.
 

Zapraszam na moje szkolenia

szkolenia biznesowe

Efektywne budowanie zespołów

Zapraszam do KONTAKTU

szkolenie zarządzanie zespołem

Zarządzanie zespołem

Zapraszam do KONTAKTU